29-05-2024 16:51
Заместник-кметът по „Култура, археология и туризъм“ на община Пловдив Пламен Панов представи за пръв път пред медиите и дни преди старта, детайли за новото мобилно приложение „АртиФакт Пловдив“ (ART&FACT PLOVDIV), създадено по проект „Културното наследство на Пловдив, представено в ревитализирани, реставрирани и реновирани места“, което свързва всички културни институции в Пловдив. То цели да привлече повече млади хора да посетят културните институти на Пловдив, да предизвика интерес към културното наследство на града у българските и чуждестранни туристи, както и да направи по-интересно и завладяващо преживяването на посетителите вътре в самите експозиции. Използвайки мобилно приложение с обогатена/добавена реалност, различните целеви публики, вместо просто да виждат информация, ще имат възможността да взаимодействат с нея - да чуят интересен разказ, да търсят “съкровища”, да научат повече за Пловдив, да разглеждат в детайл експонати, да подредят триизмерен пъзел, да се забавляват, играейки игра, както и да отнесат виртуално част от Пловдив в своята “дигитална” раничка вкъщи, а накрая и да спечелят награда. Промотирането на апликацията се случи в рамките на конференция на тема „Медии и туризъм“, организирана от пловдивските дружества към Съюза на българските журналисти в партньорство с Община Пловдив.
Мобилното приложение ни пренася в един виртуален Пловдив, а наш домакин в него е сиенитеното човече Фили, което живее в едно от пловдивските тепета. То е най-старият жител на Пловдив и знае всичко за града. Фили ни приветства, напътства, разказвани ни интересни факти и накрая, ако изпълним всички задачи, ни дава и награда. Във виртуалния Пловдив, културните институти - РИМ, РАМ, РЕМ, РПНМ, ГХГ, ОИ Старинен Пловдив и НБИВ, са наречени „съкровищници”, а експертите в тях са техни „пазители”. Целта на играча е да разкрие тайните им и да открие повече „съкровища” - знания за Пловдив, които да сложи в раничката си, за да ги отнесе със себе си. В приложението са включени 141 експоната, от които 121 са с добавена реалност, а 20 са 3Д модели. Те се намират в общо 12 сгради. Разработената апликация има за цел да повиши посещаемостта в културните институти и съответно да се увеличат и приходите от входни такси. За да стимулира интереса към инсталиране са предвидени 2 опции за награда - голяма награда (ако потребителят успее да обиколи всички обекти, открие всички експонати и отговори на поставените предизвикателства за 3 дни), малка награда (ако потребителят успее да обиколи всички обекти, открие всички експонати и отговори на поставените предизвикателства за 2 месеца), като има възможност просто да се използва играта като гид и интерактивно разглеждане на експонатите, както и да се рестартира времето за игра.
Мобилното приложение по проекта не е самостоятелен елемент, а част от дигиталните инструменти и канали, които устойчиво ще изпълнят целите на проект „Културното наследство на Пловдив, представено в ревитализирани, реставрирани и реновирани места“ - увеличение с 10% на приходите и увеличение с 20% на посетителите в културните институти.
Заместник-кметът представи информация за дейностите по проекта на община Пловдив № BGCULTURE-1.001-0016 „Културното наследство на Пловдив, представено в ревитализирани, реставрирани и реновирани места“, по Програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ в размер на 804 616 лева, финансиран от ФМ на ЕИП 2014-2021 г. В него са включени 7 културни институции - Градска художествена галерия, Регионален исторически музей, Регионален археологически музей, Регионален етнографски музей, Регионален природонаучен музей, Народна библиотека "Иван Вазов" и ОИ "Старинен Пловдив". Партньор на община Пловдив е Cross-Cultural Introduction AS (CC-Intro AS) от Норвегия.
Проектът включва подобряване на условията и качеството на представяне на богатото културно наследство на Община Пловдив чрез реновиране и прилагане на интерактивни методи в 7-те културни институции в рамките на града. Реализираните дейности стимулират по-широк интерес към културното наследство и включват: обновяване и ревитализиране на помещения; закупуване на витрини за постоянните експозиции и техника за интерактивно представяне на експонатите; разработване на мобилно приложение - тип quest игра, включващо аудио гайд, което представя сградите, залите и част от експонатите на културните институти по интригуващ за посетителите начин.